سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هنگامی که نزد آموزگار یا در مجلس های دانش نشستید، نزدیک هم شوید و برخی پشت برخی دیگربنشیند . مانند دوران جاهلیت پراکنده منشینید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

یا علی مدد

ائمه .و آگاهی از غیبت (بخش نخست)
سؤال : علم غیب از آن خداست چگونه پیامبران و حتی امامان شیعه از غیب آگاهند ؟
در پاسخ این پرسش باید گفت که علم غیب به دو معنی اطلاق می گردد:
1- علم غیب ذاتی : دانشی که از درون موجود سرچشمه گرفته اکتسابی نباشد و برای ان حد و مرزی نباشد . چنین علم غیبی تنها از آن خداست و هیچ مخلوقی در این نوع علم همتا اونیست ،زیرا غیر از خدا آنچه در عالم آفرینش وجود دارد فقیر با لذات بوده دانش و توانایی را از خدای می گیرد .در این قسمت بین علم به محسوس و غیر محسوس تفاوتی نیست . انسان با اراده و قدرت خدا دیده باز میکند و اشیا را می بیند و یات امواج صوتی را میشنود
هر گاه اراده الهی – بنا بر مصلحت – بر این تعلق بگیرد که انسان والایی را در موارد خاصی از پس پرده غیبت آگاه سازد این امر ممکن و شدنی است و برای ان کوچک ترین مانعی نیست . افرادی عادی دریچه های گوناگونی به جهان غیب دارند تا چه رسد به انسانهای والایی مانند انبیاء و اولیا . در اینجا کلماتی از بزرگان حکمت و دانش را در این باره ذکر میکنیم:

شیخ الرئیس در نمط دهم کتاب اشارات می گوید:
اگر عارفی از غیب خبر داد و گذر زمان درستی ان را ثابت کرد او را تصدیق کن و به او ایمان بیاور؛ زیرا چنین آگاهی یک رشته اسباب طبیعی دارد.
شیخ در تنبیهات این نمط به برهان مطلب اشاره کرده و میگوید:
وقتی اشتغالات روح از طریق حواس کم شد برای روح انسان فرصتی دست میدهد که خود را از دست قوای طبیعی خلاص کرده و به جانب قدس پرواز کند و صورتهایی را در ان ببیند . این حالت گاهی در خواب و در حال بیماری برای انسانهای عادی نیز رخ میدهد.
سپس میگوید: اگر روح انسان قوی و نیرومند گردید به اطراف خود احاطه پیدا کرده فرصت آگاهی از غیبت در حال بیداری به او دست می دهد
شیخ این بیان را در بحث دیگر نیز تکرار میکند و میگوید :اگر به تو گفتند فلان عارف کاری انجام میدهد و یا به جسمی حرکت می بخشد یا خود حرکتی می کند که از توانایی دیگران بیرون است ؛ این سخن را انکار مکن ؛زیرا برای این کار رشته اسباب وجود دارد که اگر تو نیز از آن راه وارد شوی به همان مقصد میرسی
(1)

ادامه مطلب را ببینید......




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 11:23 عصر

سوال اول:  آیا ابوبکر ، عمر را با مراجعه به همه پرسی و آرای عمومی ، به جانشینی خود برگزید ؟

توضح سؤال :
سؤال کننده : برادر اهل سنت
ابوبکر در روزهای آخر عمر خود با همه پرسی و مراجعه به آرای عمومی عمر را برای جانشینی خود پیشنهاد کرد. به مسجد رفت و خطاب به مردم گفت: من کسی را از میان بستگان و خویشاوندان خود برای به دست گرفتن زمام رهبری شما انتخاب نکرده ام . بلکه منتخب من عمر است. مردم یک صدا جواب دادند سمعنا و أطعنا .
شرح زندگانی خلیفه دوم اثر شبلی و سیمای فاروق اعظم اثر ملا عبدالله احمدیان و فاروق اعظم اثر هیکل و تاریخ کامل ابن الاثیر و تاریخ ابن جوزی و دیگر کتب تاریخ .

پاسخ :
اهل سنت اعتقاد دارند که انتخاب خلیفه و جانشین بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به عهده مردم است و می‌گویند : در این باره نه دستوری از جانب خداوند صادر شده است و نه پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) وصیتی کرده است . و بر همین اساس ادعا می‌کنند خلافت ابوبکر ، بر مبنای انتخاب مردم و بر اساس اجماع صحابه بوده است ! .
هر چند که ثابت شده است که این مطلب به دور از واقعیت است و در انتخاب ابوبکر نیز اجماعی در کار نبوده است ؛ اما سؤال ما این است که چرا همین رویه در انتخاب عمر پیش گرفته نشده و انتخاب عمر بر مبنای اجماع صحابه صورت نگرفت بلکه انتخاب او توسط أبی بکر انجام گرفت.

اعلام نارضایتی صحابه از انتخاب عمر


إمام محمد بن مفلح مقدسی متوفی 763 هـ (شاگرد ذهبی ، مزی و تقی الدین سبکی ) از فقیهان و محدثان بنام اهل سنت (معجم المؤلفین ، ج12 ، ص44) در این باره می‌گوید :
لما استخلف أبو بکر عمر رضی اللّه عنهما قال لمعیقیب الدوسی : ما یقول الناس فی استخلاف عمر ؟
قال : کرهه قوم ورضیه قوم آخرون .
قال : الذین کرهوه أکثر أم الذین رضوه ؟
قال : بل الذین کرهوه ...

الآداب الشرعیّة ،‌ ج1 ، ص71 ، با تحقیق شعیب الأرنؤوط و عمر القیام ، ط مؤسسة الرسالة ـ بیروت ، 1417 هـ .
ا
بوبکر ، عمر را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد ، از معیقیب دوسی سؤال کردند : مردم در باره انتخاب عمر چه نظری داشتند ؟ گفت : گروهی راضی و گروهی ناراضی بودند . سؤال کردند : آن‌ها که ناراضی بودند ،‌ بیشتر بود ، یا آن‌ها که راضی بودند ؟
جواب داد : آن‌ها که ناراضی بودند .
اعتراض صحابه به انتخاب عمر

ابن أبی شیبه ‌، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت ، در باره مخالفت‌های مردم و دلایل منطقی آن‌ها برای اعلام نارضایتی از این انتخاب که همان خشونت ذاتی و اخلاق تند وی بود ، این چنین می‌نویسد :
عن وکیع ، وابن إدریس ، عن إسماعیل بن أبی خالد ، عن زبید بن الحرث ، أن أبا بکر حین حضره الموت أرسل إلی عمر یستخلفه فقال الناس : تستخلف علینا فظاً غلیظاً ، ولو قد ولینا کان أفظ وأغلظ ، فما تقول لربک إذا لقیته وقد استخلفت علینا عمر
المصنف ، ابن أبی شیبة ، ج8 ، ص574 ، با تحقیق سعید محمد اللحام ، ط دار الفکر ، بیروت و تاریخ المدینة المنوّرة ، ابن شبة النمیری ، ج2 ، ص671 ، با تحقیق فهیم محمد شلتوت ، ط دار الفکر ، بیروت و تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساکر ، ج30 ، ص 413 و کنز العمال ، متقی هندی ، ج5 ، ص678 .
از زید بن حارث نقل شده است که : وقتی در حال احتضار قرار گرفت ، کسی را به دنبال عمر فرستاد تا او را جانشینی خود کند ، مردم گفتند : کسی را بر ما مسلط می‌کنی که خشن و بد اخلاق است ، اگر او حکومت را به دست گیرد ، سخت‌گیرتر و خشن‌تر خواهد شد ، جواب خدا را چه خواهی داد هنگامی که او را ملاقات کنی از بابت این که شخص بد اخلاق و خشنی مثل عمر را بر ما مسلط می‌کنی ؟
همچنبن ابن تیمیه حرانی ، نظریه پرداز و مؤسس فکری وهابیت در این باره می‌نویسد :
وقد تکلموا مع الصدیق فی ولایة عمر وقالوا ماذا تقول لربک وقد ولیت علینا فظا غلیظا .
منهاج السنة ، ج6 ، ص155 ، الناشر : مؤسسة قرطبة ، الطبعة الأولی ، 1406، تحقیق : د. محمد رشاد سالم عدد الأجزاء : 8 .
صحابه با ابوبکر در باره جانشینی عمر با او صحبت کردند و گفتند : چرا یک فرد خشن و تند را بر خلافت گزیده و بر مردم تحمیل کردی ؟ فردا جواب خدا را چه خواهی داد ؟
ابن حجر مکی در این باره می‌نویسد :

                                بقیه در ادامه مطلب حتما ببینید




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 11:23 عصر

سلام بر دوستان :

در این تاپیک به بررسی یکی از روایات اهل سنت ، مبنی بر تهدید به آتش زدن خانه وحی ، از طرف جناب خلیفه دوم می پردازیم.

این روایت در کتاب " المصنف " تالیف ابن ابی شیبه کوفی آمده است . ابن ابی شیبه ، استاد بخاری صاحب صحیح ، می باشد . ( تاریخ الصغیر - بخاری - ج 1 ص 9 - 10 )

ابن ابی شیبه در المصنف ج 8 ص 572 می گوید :


حدثنا محمد بن بشر نا عبید الله بن عمر حدثنا زید بن أسلم عن أبیه أسلم :
أنه حین بویع لأبی بکر بعد رسول الله ( ص ) کان علی والزبیر یدخلان علی فاطمة بنت رسول الله ( ص ) فیشاورونها ویرتجعون فی أمرهم ،
فلما بلغ ذلک عمر بن الخطاب خرج حتی دخل علی فاطمة فقال : یا بنت رسول الله ( ص ) ! والله ما من أحد أحب إلینا من أبیک ، وما من أحد أحب إلینا بعد أبیک منک ، وأیم الله ما ذاک بمانعی إن اجتمع هؤلاء النفر عندک ، إن أمرتهم أن یحرق علیهم البیت ،
قال : فلما خرج عمر جاؤوها فقالت : تعلمون أن عمر قد جاءنی وقد حلف بالله لئن عدتم لیحرقن علیکم البیت وأیم الله لیمضین لما حلف علیه ، فانصرفوا راشدین ، فروا رأیکم ولا ترجعوا إلی ، فانصرفوا عنها فلم یرجعوا إلیها حتی بایعوا لأبی بکر.

ترجمه :


در حین گرفتن بیعت برای ابی بکر ( بعد از رحلت رسول خدا ) توسط عمر ، علی ( علیه السلام ) و زبیر ، برای مشاوره و ارجاع امر به خدمت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) دخت نبی اکرم، رفتند .


زمانی که عمر از این امر مطلع شد ، به خدمت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) رسید و عرض کرد : ای دخت رسول خدا ، به خدا قسم در نزد ما کسی محبوب تر از پدر شما نیست . و بعد از او نیر محبوب تر از ما کسی در نزد ما نیست .


ولی به خدا قسم این امر ( محبت رسول خدا و دخت رسول خدا ) مانعی در جلوی من نیست که اگر آنها در نزد شما جمع شده اند ، به آنها امر به خروج نکنم و خانه را بر آنان به آتش نکشم !!!


زمانی که عمر رفت ، ( خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها ) آمدند و فرمودند : آیا می دانید که عمر به نزد من آمد و به خدا قسم خورد که اگر بر نگردید ( برای بیعت ) خانه را بر شما به آتش خواهد کشید !!! و به خدا قسم که وی بر قسم خود عمل خواهد کرد .


پس به نزد آنها ( ابی بکر و عمر ) بروید و در رای خود تجدید کنید و به نزد من دیگر نیایید!
( علی علیه السلام و زبیر ) از نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها خارج شدند و تا زمانی که با ابی بکر بیعت نکردند ، به خدمت ایشان برنگشتند.


در مورد روایت فوق شاه ولی الله دهلوی در کتاب " ازاله الخفاء " ج2 ص  179 می گوید : اسناده صحیح علی شرط الشیخین

یا علی




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 10:35 عصر

سلام دوستان

آغاز امامت اربابم

 امام مهدی عج

 را به مادر مظلومه اش

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

تبریک و تهنیت عرض می کنم.

یا مهدی




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 10:35 عصر

کربلایی جواد مقدم گلچین سینه زنی سال 1386 - قسمت دوم    

Imageقسمت دوم گلچین سینه زنی سال 1386 کربلایی جواد مقدم را که در هیئت بین الحرمین - تهران اجرا شده است را می توانید به صورت تصویری  دریافت کنید.

 

 


با یک اشاره شبا تو هیئت وسط هر سینه زنی

گوش بدید ای دلای مبتلا دلای تنگ گنبد طلا

کربلا میخونمه کربلا ایمونمه

مست و مدهوش شش گوشم

آری صد بهشت با قشنگیو با تموم شور و شینش

علی علی لای لای




علی علوی ::: یکشنبه 87/3/5::: ساعت 10:30 عصر

   1   2   3   4   5   >>   >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 8


کل بازدید :208560
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
ایام فاطمیه
سایت جدید ضد وهابیت
عایشه در صحاح سته اهل سنت
کرامات عمر بن خطاب !!!
تندروی از سوی شیعه یا اهل تسنن
صیغه شیرین ترین لذت !!
انفجارساختگی جیپ آمریکایی در عراق توسط وهابی ها
آیا عمر ، ابوبکر و عثمان و ... در ترور نافرجام رسول خدا (ص) دست
پاسخ به سوالات
عدم قدرت تحمل انتقاد در اهل تسنن
عکس العمل علمای اهل سنت در مورد ابن تیمیه
فیلمی در افشای جنایات وهابیان
شفاعت در روایت و کفتار صحابه
جنایت های وهابی ها
اعتراض به حزن حضرت زهرا سلام الله علیها
+ آیا در قرآن کریم ، در خصوص عصمت امامان علیهم السلام ایه ایی
سئوالی از اهل سنت
متعه در احادیث اهل سنت
دانلود کتاب و مقالات
آیه اولی الامر سند حقانیت شیعه
پیرامون حدیث قرطاس
رحلت یا شهادت
پیامبر و شرب خمر در کتب اهل سنت
افسانه اجماع بر خلافت ابو بکر
بررسی حدیث : اصحابی کالنجوم
بررسی سندی ( کتاب الله و سنتی )
فیلتر یک مدافع
حمله به خانه وحی - ندامت ابوبکر
حمله به خانه وحی 2 – اعتراف طبری
کرامات ( غلو ) شیخین در کتب اهل سنت
چند سوال و جواب به عزیزان
جواب ایت الله سبحانی به دکتر سلمان سعودی
ایا همه احادیث و مطالب کتاب اصول کافی معتبر است ؟
ایا بحارالانوار مورد اعتماد هست ؟
سایت جدید ضد وهابیت
بهار 1387
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<